• Warsztaty plastyczne w klasie I

          • Klasa Ia uczestniczyła w pierwszych w tym roku warsztatach plastycznych z panem artystą plastykiem - Bogdanem Kilińskim. Wykonaliśmy dzbanuszek metodą kuleczkową. Już nie możemy doczekać się kolejnych.

          • Ogólnopolski konkurs plastyczny „Kierunek – Bezpieczeństwo”

          • Świetlica szkolna „Słoneczko” przystąpiła do Ogólnopolskiego konkursu plastycznego „Kierunek – Bezpieczeństwo”, który był organizowany w ramach projektu „Kampania Kolejowe ABC II” realizowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. W czasie zajęć artystycznych dzieci w grupach wykonały przepiękne prace konkursowe. Czekamy już teraz tylko na wyniki konkursu. Dodatkowym zadaniem dla Świetliczaków były karty pracy: labirynty, łączenie w pary, kolorowanki punktowe, zakreślanki, zagadki i rebusy.

          • Przerwa na czytanie

          • Dnia 21 X 2022 r. w naszej szkole odbyła się międzynarodowa akcja pt. „ Przerwa na
            czytanie”, której celem była promocja czytelnictwa. Tydzień przed imprezą pojawiły się na
            korytarzach szkolnych plakaty informujące o wydarzeniu i zachęcające do wzięcia w nim
            udziału. Tego dnia społeczność szkolna przystąpiła do ogłoszonej akcji – w świetlicy szkolnej
            dzieciom czytali wychowawcy świetlicy, psycholog, pedagog, podczas przerw uczniowie
            czytali swoje ulubione książki na korytarzach lub w klasach, a w bibliotece szkolnej
            zorganizowana została Strefa Czytania dla Pierwszaków. To tutaj najmłodszym czytała bajki
            pani logopeda Dorota Orłowska z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1, nauczyciele,
            bibliotekarz oraz chętni uczniowie ze starszych klas. Na pamiątkę tego wydarzenia uczniowie
            klas I-III i wszystkie osoby goszczące w bibliotece otrzymały pamiątkowe zakładki do
            książek. Do „Przerwy na czytanie” włączyli się również pracownicy administracji i obsługi w
            naszej szkole. Akcję zorganizowała bibliotekarka – Joanna Strach 

          • Lekcje biblioteczne w klasie II i III

          • Dnia 21 X 2022r. w kl. II i III odbyły się lekcje biblioteczne, które połączone zostały z akcją „Przerwa na czytanie”. Na zajęciach uczniowie poznali wiersz „Dzieci Pani Pogody”, który opisywał elementy pogody w różnych porach roku. Uczniowie mieli okazję swobodnie wypowiedzieć się na temat usłyszanego wiersza, ponadto wykonali w grupach karty pracy związane z pogodą: dopasowywanie symboli do ilustracji, łączenie zjawisk pogody z
            odpowiednim zdjęciem nazywanie przedstawionych składników pogody, labirynty. Na zakończenie zajęć uczniowie otrzymali pamiątkowe zakładki.Dnia 21 X 2022r. w kl. II i III odbyły się lekcje biblioteczne, które połączone zostały z akcją „Przerwa na czytanie”. Na zajęciach uczniowie poznali wiersz „Dzieci Pani Pogody”, któryopisywał elementy pogody w różnych porach roku. Uczniowie mieli okazję swobodniewypowiedzieć się na temat usłyszanego wiersza, ponadto wykonali w grupach karty pracyzwiązane z pogodą: dopasowywanie symboli do ilustracji, łączenie zjawisk pogody zodpowiednim zdjęciem nazywanie przedstawionych składników pogody, labirynty. Nazakończenie zajęć uczniowie otrzymali pamiątkowe zakładki.

          • Pasowanie na czytelnika uczniów kl. I

          • Dnia 21 października 2022 r. w bibliotece szkolnej odbyła się lekcja biblioteczna dla uczniów klasy I. Na zajęciach dzieci zapoznały się ze zbiorami bibliotecznymi, pracą bibliotekarza, zasadami wypożyczania książek i zachowania się w bibliotece. Na zakończenie lekcji odbyło się uroczyste pasowanie Pierwszaków na czytelników biblioteki. Uczniowie otrzymali pamiątkowe zakładki. Pasowanie na czytelnika połączone było z międzynarodową akcją „Przerwa na czytanie”, która tego dnia odbywała się w naszej szkole. W trakcie zajęć wychowawczyni klasy I oraz bibliotekarz czytały najmłodszym fragmenty bajek.

          • Ogólnopolska kampania społeczna „Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie!”

          • Świetlica szkolna „Słoneczko” brała udział w ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie!”, która organizowana była z okazji Międzynarodowego Dnia Białej Laski przez Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. Louisa Braille'a w Bydgoszczy oraz Stowarzyszenie Visus Supremus przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Bydgoszczy.
            Celem akcji było:
            - kształtowanie postaw społecznych opartych na otwartości, tolerancji i empatii wobec osób z niepełnosprawnością wzrokową,
            - zwiększenie integracji osób z dysfunkcją wzroku ze środowiskiem społecznym i poprawienie ich funkcjonowania w tym środowisku,
            - przygotowanie dzieci do udzielania właściwej pomocy tym osobom, zauważenie ich problemów,
            - zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością wzrokową.

            Historia białej laski jako symbolu osób niewidomych zaczyna się dopiero w roku 1921, kiedy to pewien młody fotograf mieszkający w Wielkiej Brytanii uległ nieszczęśliwemu wypadkowi i stracił wzrok. Był tym faktem bardzo
            załamany, ale, szczęśliwie dla niego, spotkał pewnego ociemniałego żołnierza, który przywrócił mu wiarę w siebie i pomógł rozpocząć nowy etap w życiu. Fotograf skorzystał z rad żołnierza i zaczął samodzielnie wychodzić z domu ze swoją zwykłą laską. Jednak po niedługim czasie zauważył, że nie zapewnia ona bezpieczeństwa i często jest niezauważalna przez pozostałe osoby. Fotograf postanowił pomalować ją na biały kolor, w celu zwiększenia widoczności na drodze. Pomysł okazał się bardzo skuteczny, że przyjął się wśród innych osób niewidomych.

            W ramach zajęć świetlicowych dzieci poznały urządzenia, które na co dzień służą niewidomym: identyfikator kolorów, elektroniczny lokalizator, płynomierz, czytak i mówiącą miarkę. Niewidomi czytają "widząc" litery czubkami palców. Książki dla niewidomych są drukowane na grubym papierze, by możliwe było wytłoczenie wypukłych punktów. Świetliczaki zapoznały się z elementami czytania techniką Brailla.

          • Światowy Dzień Drzewa

          • 10 października obchodziliśmy w świetlicy szkolnej „Słoneczko” Światowy Dzień Drzewa. Pomysłodawcą tego święta był amerykański znawca i miłośnik przyrody Juliusz Morton. Dziś Arbor Day to akcja znana na całym świecie, w Polsce oficjalnie obecna od 2002 roku i corocznie obchodzona 10 października. O tym jak ważną rolę w naszym życiu pełnią drzewa nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Są naturalnym elementem naszego środowiska, kształtują klimat, dostarczają cennego surowca oraz mają wiele innych zalet:
            - produkują tlen i pochłaniają dwutlenek węgla,
            - zatrzymują wodę i chronią przed powodzią,
            - filtrują zanieczyszczenia powietrza,
            - ograniczają i rozpraszają hałas,
            - podnoszą wilgotność,
            - są domem dla wielu stworzeń,
            - latem dają cień a zimą osłonę.

            W czasie zajęć dzieci na początku odgadywały, z jakiego drzewa pochodzą podane liście. Później Świetliczaki tworzyły jesienne drzewo różnymi technikami plastycznymi, przepiękne kolorowe prace. Warto z okazji Światowego Dnia Drzewa wybrać się na rodzinny spacer, aby nacieszyć się czystym powietrzem oraz energią, jaką przekazują nam drzewa.

          • Dzień Bezpiecznego Komputera

          • 12 października przypada Dzień Bezpiecznego Komputera. Z tej okazji w świetlicy szkolnej „Słoneczko” odbyły się zajęcia, podczas których dzieci zapoznały się z zasadami bezpiecznego korzystania z internetu. Świetliczaki
            poznały także nowe słowo – netykieta, czyli zasady kultury obowiązujące wszystkich w internecie. W Polsce Dzień Bezpiecznego Komputera obchodzony jest od 2004 roku. Jego honorowym patronem jest Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej - Andrzej Duda. Celem przedsięwzięcia jest informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwo korzystania z komputera i internetu.

          • Światowy Dzień Chleba

          • W świetlicy szkolnej „Słoneczko” obchodziliśmy 19 października Światowy Dzień Chleba, który przypadał 16 października. Chleb od tysięcy lat jest podstawowym elementem posiłków ludzkości, ale i spełnia również ważną
            funkcję w obrzędach wielu kultur. Światowy Dzień Chleba ustanowiony został przez Międzynarodowy Związek Piekarzy i Cukierników.
            W czasie zajęć świetlicowych uczniowie poznali:
            - etapy produkcji chleba czyli „Od ziarenka do bochenka”,
            - rodzaje zbóż,
            - różne gatunki pieczywa,
            - zawody związane z Dniem Chleba: rolnik, młynarz, piekarz.

          • Lekcja biblioteczna w klasie 5 a

          • Dnia 18 X 2022 r. w klasie 5 a odbyła się lekcja biblioteczna o związkach frazeologicznych. Uczniowie dowiedzieli się co oznacza to pojęcie, wyszukiwali w słownikach wybrane wyrażenia oraz przedstawiali ich tłumaczenie. Podsumowaniem zajęć było uzupełnienie zdań odpowiednimi wyrażeniami frazeologicznymi. Uczniowie byli zainteresowani lekcją, pracowali z pełnym zaangażowaniem.

          • „ Przerwa na czytanie”

          • Już 21 X 2022r. zapraszam wszystkich uczniów do przyłączenia się do międzynarodowej akcji promocji czytelnictwa. Właśnie tego dnia zachęcam Was do czytania na przerwach swojej ulubionej książki. Nie masz pomysłu jaką zabrać książkę? Wpadnij do biblioteki szkolnej, pomogę Ci. W bibliotece zorganizowana zostanie Strefa Czytania dla Pierwszoklasistów. Tutaj najmłodszym będą czytać chętni nauczyciele oraz starsi uczniowie.
            Gorąco zachęcam do wzięcia udziału w akcji całą społeczność uczniowską naszej szkoły.
            Bibliotekarz – Joanna Strach

          • Telefon zaufania

          • Nasza Szkoła wraz z @FundacjaDajemyDzieciomSile włączyła się w akcję promującą telefon zaufania
            dla dzieci i młodzieży. Dziękujemy za materiały i wkład pracy  Akcja w szkole powstała z inicjatywy
            Pani Marzeny Skoniecznej. 

        • Code week
          • Code week

          • Europejski Tydzień Kodowania w Ósemce

            Od 8 do 23 października w całej Europie obchodzimy Europejski Tydzień Kodowania. Jest to inicjatywa mająca na celu promowanie programowaniai umiejętności cyfrowych wśród uczniów. Z tej okazji w Szkole Podstawowej nr 8 zostały zorganizowane warsztaty dla klas I-VIII, podczas których uczniowie poznali tajniki kodowania. Tematem przewodnim tegorocznych obchodów było „Jesienna Ósemka koduje”. W ramach warsztatów uczniowie klas I podczas zajęć informatycznych ćwiczyli i rozwijali umiejętności logicznego myślenia i kodowanie bez komputera poprzez rozkodowanie obrazków. Uczniowie klasy II również wzięli udział w tym europejskim wydarzeniu, Podczas zajęć informatycznych pracowali na platformie Matzoo- Wstęp do programowania i zdobywali kolejne umiejętności budowania instrukcji, tworzenia prostych programów. Uczniowie klas IV-VIII
            na lekcjach informatyki tworzyli historyjki obrazkowe w programie Scratch, natomiast na lekcjach biologii i podczas zajęć w świetlicy socjoterapeutycznej układali zakodowane domino, rozwiązywali quizy na platformie learningapps oraz wordwall oraz wykonywali zadanie „Jesień kolorami zakodowana” w oparciu o scenariusz Uczymy Dzieci Programować. Dzięki temu zadaniu oprócz kompetencji cyfrowych uczniowie rozwinęli kompetencje przyrodnicze w zakresie poznawania gatunków drzew oraz ich liści. Warsztaty w ramach
            Code Week organizowały Panie: Iwona Sadlińska, Urszula Tałuć, Dorota Szczepańska i Marzena Skonieczna. 

          • Projekt „Szkoły Pełne Talentów”

          • Zapewne już każdy wie, że nasz szkoła bierze udział w ogólnopolskim projekcie „Szkoły Pełne Talentów”. Kochani Rodzice ! Cieszymy się bardzo, że mamy już 630 Talenciaków. Prosimy jeszcze o więcej. Został tylko jeszcze miesiąc do zakończenia akcji.

          • Dzień Edukacji Narodowej

          • 14 października przypada Dzień Edukacji Narodowej. Co prawda święto przypada w piątek, ale w świetlicy szkolnej „Słoneczko” już w środę dzieci wykonywały laurki dla swojej Pani.

          • Światowy Dzień Mycia Rąk

          • W czwartek, 13 października, w świetlicy szkolnej „Słoneczko” obchodziliśmy Światowy Dzień Mycia Rąk, które corocznie przypada 15 października. Święto zostało ustanowione przez ONZ w 2008 roku, jako akcja edukacyjna, której celem jest globalna edukacja na temat mycia rąk. W czasie zajęć dzieci opowiadały kiedy powinniśmy myć ręce oraz ćwiczyły prawidłowy sposób mycia rąk.

          • Międzynarodowy Dzień Dziewczyny

          • 11 października, w świetlicy szkolnej „Słoneczko”, obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Dziewczyny (International Day of the Girl). To święto, którego celem jest przybliżenie społeczeństwu wyzwań, przed jakimi stoją dziewczyny z całego świata. Święto Dziewczynek ustanowiło w 2011 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ, natomiast za wydarzenia związane z tym dniem odpowiadają : UNFPA (Fundusz Ludnościowy Narodów Zjednoczonych), UNICEF i ONZ Kobiety. Każda dziewczynka w świetlicy otrzymała order, pamiątkowy dyplom oraz słodką niespodziankę.

          • Światowy Tydzień Przestrzeni Kosmicznej

          • W świetlicy szkolnej „Słoneczko” w dniach 4-10 października obchodziliśmy Światowy Tydzień Przestrzeni Kosmicznej – World Space Week. Święto to zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ i obchodzone jest od 2000 roku, aby uczcić wkład badań nad przestrzenią kosmiczną w rozwój ludzkości.
            Ziemia jest dla nas idealnym miejscem zamieszkania. Znajduje się w takiej odległości od Słońca, że panują na niej temperatury umożliwiające nam przeżycie. Jednak Ziemia nie jest jedyną planetą krążącą dookoła Słońca. Część z nich to prawdziwe giganty – Ziemia, która wydaje nam się ogromna, jest w porównaniu z nimi karzełkiem. W rzeczywistości Układ Słoneczny jest zbudowany w taki sposób, że w jego centrum znajduje się Słońce, a dookoła niego krążą planety, w tym również Ziemia. Część planet ma swoje naturalne satelity, czyli duże, najczęściej również kuliste obiekty, które krążą dookoła nich. Satelitą Ziemi jest Księżyc. Mars ma dwa, Jowisz – aż 67, Saturn – 62, Uran – 27, a Neptun – 13. Merkury i Wenus nie mają satelitów. Wokół Słońca krążą również komety – twory zbudowane ze skał i lodu. Kiedy zbliżają się do Słońca, zaczynają topnieć i parować. Dzięki temu można je obserwować. Dzieci w czasie zajęć w świetlicy: poznały Układ Słoneczny, tworzyły rakiety i
            satelity według własnego pomysłu, szukały elementy różniące rysunki kosmonautów, pomogły ufoludkowi odnaleźć statek kosmiczny, budowały rakiety z figur geometrycznych oraz układały kolejność planet.

          • Światowy Dzień Zwierząt

          • 4 października, w świetlicy szkolnej „Słoneczko” obchodziliśmy Światowy Dzień Zwierząt. To jedno z najważniejszych nietypowych świąt w roku. Pozwala na uczczenie wszystkich zwierząt zamieszkujących naszą Ziemię - ssaków, ptaków, gadów, płazów, ryb, a nawet bezkręgowców. Wiele zwierzaków ma osobne święta, ale w tym jednym dniu możemy uczcić wszystkie jednocześnie. Pomysł na wprowadzenie takiego dnia narodził się już w pierwszej połowie ubiegłego wieku. W roku 1931 we Florencji odbywała się konferencja ekologów, którzy właśnie w ten sposób postanowili zwrócić uwagę na problem gatunków zagrożonych wymarciem. Idealną datą wydał im się 4 października, dzień wspomnienia św. Franciszka z Asyżu, w religii chrześcijańskiej uznawanego za patrona zwierząt, ekologów i ekologii.

            Cele Światowego Dnia Zwierząt są od lat niezmienne: mają zmienić zachowanie ludzi w stosunku do zwierząt oraz uhonorowanie żyjących na naszej planecie istot.

          • Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

          • Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia to akcja edukacyjna, która corocznie odbywa się każdego roku w pierwszy piątek października. W tym roku - XI edycja akcji odbyła się 7 października 2022 r. Celem akcji było propagowanie zabawowej formy nauczania-uczenia się matematyki. Miała ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób.
            Akcja była okazją dla uczniów do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości po wakacjach. Na korytarzach pojawiły się plakaty z tabliczką mnożenia, aby każdy z uczniów mógł przypomnieć sobie tabliczkę mnożenia.
            „Egzamin” – brzmiał bardzo groźnie i wielu osobom kojarzył się z trudnymi „przeprawami” – w formie testów, klasówek i zaliczeń. W trakcie Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia egzaminy są znacznie przyjemniejsze! Ich główną formą były losy o różnym stopniu trudności. W akcji wzięli uczniowie klas II- VIII. Każdy uczeń, który w czasie 1 minuty, bezbłędnie odpowiedział pisemnie na 5 pytań z losu, otrzymał tytuł - Ekspert Tabliczki Mnożenia. 50 uczniów bezbłędnie zdało egzamin. Każdy otrzymał odznakę oraz nagrodę-
            niespodziankę.
            Ekspertami tabliczki mnożenia zostali następujący uczniowie:
            - Klasa IIa - Błażej Ostrowski
            - Klasa IIIa - Szymon Rutkowski, Szymon Synowiecki
            - Klasa IVa - Julia Woźniak, Jan Grodek, Filip Siwek, Arseniusz Basałaj, Oleg Oleier
            - Klasa Va - Zuzanna Nowakowska, Oliwia Szkutnik, Laura Witkowska, Karolina Żygadło, Patrycja Kochalska, Adrianna Gesek, Yelyzaveta Kotliarova, Anna Savenko, Maiia Luchsheva, Veronika Usenko, Wojciech Kula, Alan Klimko, Wiktor Reptowski, Arsenii Kinakh, Artur Wdowczyk
            - Klasa VIa - Martyna Wielesik, Iga Żulewska, Inez Piróg, Daria Nowaczyk, Marcel Ługiewicz, Kacper Korzuszko
            - Klasa VIIa - Anna Kula, Emilia Mucha, Aleksandra Kowalska, Jerzy Krupski, Gracjan Czerski, Gabriel Czerski, Mykhail Baranov, Mykola Hushchyn
            - Klasa VIIIa - Anna Reptowska, Zofia Tomaszczyk, Joanna Grzeszczak, Justyna Mazurek, Karolina Jędrzejczak, Jessica Klimko, Ivan Avtonomov, Bartosz Siwek, Dorian Skinder, Gabriel Gesek, Krzysztof Reptowski, Kacper Sadowski, Ksawery Lewandowski,

            Gratulujemy!